Zo lukt het om meer groente te eten!

In eigenlijk alle voedingsadviezen, diëten en afslankmethodes wordt geadviseerd om meer groente te gaan eten. Maar hoe doe je dat? Ik geef je een aantal tips.

Laten we beginnen met de hoeveelheid groente die word geadviseerd. Het Voedingscentrum adviseert om minimaal 250 gram groente per dag te eten. De PuurGezond methode (een methode waar ik graag mee werk) aviveert zelfs 300 tot 400 gram groente per dag.

Zoals je je kunt voorstellen is dit wel erg veel om alleen tijdens een avondmaaltijd te eten. Dat lukt af en toe misschien wel, maar niet alle dagen. Daarom een aantal tips waardoor het wel lukt om meer groente op een dag te eten.

Snackgroente

Als tussendoortje kun je kleine tomaatjes eten, wortel of bijvoorbeeld komkommer. Kost (bijna) geen tijd om klaar te maken, en levert je wel extra groente op! Ook handig als je aan het koken bent, snij alvast wat rauwkost dat je kan eten tijdens het klaarmaken van de avondmaaltijd.

Groente omelet

Heb je nog restjes groente liggen? Gebruik deze voor een omelet tijdens de lunch. Bak eerste de groente en voeg daarna de ei(eren) toe, maak eventueel op smaak met kruiden. De restjes zijn op, en jij hebt een lekkere lunch, win-win toch? ;)

Groentesoep

Een groentesoep is een mooie aanvulling op je lunch. Je kunt hiervoor je restjes verse groente gebruiken of wat diepvries groente. Veel supermarkten hebben tegenwoordig ook vers pakketen voor soep, super handig, dan heb je ook alles in huis om een soep vol groente te maken.

Groente op brood

Ook op je boterham of cracker kun je groente toevoegen. Wat dacht je van kaas met plakjes komkommer of kipfilet met tomaatjes en een paar blaadjes sla. Of maak zelf een spread (van bijvoorbeeld paprika of wortel) voor op brood.

Groen(t)e smoothie

Bij een groente smoothie denk ik meteen aan een smoothie met spinazie. Die vind ik erg lekker, maar er zijn vele variaties mogelijk met groente smoothies. Zo kun je naast je fruit boerenkool, broccoli en bijvoorbeeld courgetten toevoegen.

Ik hoop dat je wat hebt aan bovenstaande punten en dat het je gaat lukken om ook minimaal 250 gram groente per dag te eten!

Wil je graag een advies over hoe jij je eetpatroon kunt aanpassen? Kijk dan welk van de programma's het beste bij jou past en maak een vrijblijvende afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek.