Afvallen en toch lekker uit eten, hoe doe je dat?

Uit eten gaan in een restaurant of eetcafé is vaak erg gezellig. Maar vaak betekend het ook te veel en ongezond eten. Best zonde als je goed bezig bent met afvallen!

Tips voor uit eten gaan

Gelukkig zijn er wel een aantal punten waar je op kan letten als je uit eten gaat. Ik noem ze hieronder en hoop dat je er wat aan hebt. Het zou namelijk zonde zijn om een avondje uit af te slaan omdat je bezig bent met afvallen en daardoor de gezelligheid en ontspanning mist.

  • Kijk van te voren al even op de menu kaart

Door van te voren al te kijken wat er op de menu kaart staat, kun je al bedenken wat je wilt eten. Je kan dan op je gemak een voor jou dieet vriendelijk gerecht uitzoeken. Daardoor bestel je minder gemakkelijk iets ongezonds. Gekookte, gegrilde of gestoofde gerechten zijn meestal minder calorierijk dan gefrituurde of gebakken gerechten.

  • Kies voor caloriearm drinken

De meeste alcoholische en frisdranken bevatten ontzettend veel calorieën. Neem daarom water, light frisdrank of thee. Kun je toch het wijntje niet laten staan. Beperk de hoeveelheid en neem er altijd een glas water bij.

  • Zorg ervoor dat je niet te veel honger hebt

Als je te veel honger hebt, heb je kans dat je iets ongezonds kiest en te veel gaat eten. Zonde, dus eet eventueel van te voren een stuk fruit zodat je geen onverstandige keuzes maakt in het restaurant.

  • Kies voor een beperkt aantal gangen

Vaak nemen we en een voorgerecht en een nagerecht, plus natuurlijk het hoofdgerecht. Kies eens voor of het voorgerecht of het nagerecht. Door een gang over te slaan wordt je avond niet minder gezellig, maar heb jij wel meer controle over de hoeveelheid die je eet. Kies bij voorkeur voor het voorgerecht, daarbij kun je vaker verantwoord kiezen voor bijvoorbeeld een heldere bouillonsoep of een salade.

  • Vraag sausje en dressing apart

Veel gerechten worden geserveerd met sausjes of dressings. Vraag bij het bestellen of ze de saus/dressing apart willen doen. Zo kun jij zelf bepalen of je het gebruikt en hoeveel je over je maaltijd doet.

  • Je hoeft niet alles op te eten

We zijn vaak geneigd om ons bord leeg te eten, en al helemaal als we uit eten zijn. Ongeacht de grote van de porties die we hebben. Bedenk je dat het niet nodig is om alles op te eten. Probeer niet meer te eten dan je thuis zou doen. Het gaat er om dat je lekker eet en dat het leuk hebt!

Bronnen:
  1. https://gezondr.nl/tien-tips-om-je-aan-je-dieet-te-houden-tijdens-het-uit-eten-gaan/
  2. https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/afvallen-en-gewicht/waar-kan-ik-op-letten-als-ik-gezond-wil-eten-in-een-restaurant.aspx